SERVEI D'ATENCIÓ DOMICILIÀRIA
Els serveis d'atenció domiciliària són un conjunt organitzat de recursos i accions adreçades a les persones que, per raó d'edat, dependència o discapacitat tenen limitada l'autonomia per realitzar les activitats bàsiques de la vida diària o requereixen atenció permanent i a distància.
Dins d'aquest, podem trobar-hi dos subapartats:
Servei d'Ajuda a Domicili
Conjunt de tasques que es realitzen a la llar de persones o famílies que es troben, per motius físics o socials, en situacions de mancança d'autonomia temporal o permanent per poder realitzar les tasques habituals de la vida quotidiana.
Aquest servei inclou dos tipus d'ajudes:
- Atenció de les necessitats de la llar: Aquest tipus de tasques inclouen la neteja de la llar (excepte les neteges de la llar a fons), fer el llit, fer el menjar (segons dietes establertes) i rentar la roba (tant a mà com amb rentadora), entre d'altres.
- Cura personal: La persona beneficiària rep ajuda per realitzar totes aquelles accions relacionades amb la cura personal, com la higiene, vestir-se i desvertir-se i repassar i cosir la roba d'ús personal, entre d'altres.
Objectius:
- Desenvolupar tasques d'assistència, de prevenció i d'educació que habilitin per a la vida autònoma.
- Mantenir la persona al seu domicili, millorant-ne la qualitat de vida.
- Atendre les persones que no poden mantenir-se autònomament al seu domicili mentre no siguin ateses íntegrament pels serveis socials especialitzats quan així ho requereixin.
Servei de les tecnologies de suport i cura
- El servei bàsic: la persona usuària avisa quan no està bé
- El servei ampliat: la persona usuària ha d'avisar al matí i a la nit; si no ho fa, salta l'alarma.
- Contribuir a millorar l'autonomia personal
- Afavorir la permanència de la persona al seu entorn habitual
- Facilitar la comunicació permanent amb l'exterior
- Proporcionar l'accés als serveis de la comunitat
- Evitar o retardar la institucionalització
- Donar seguretat i suport a la persona usuària i a la família
- Servei de telealarma: és una central domèstica d'alarmes connectada telefònicament amb un centre de control, on treballa personal que disposa de recursos humans i tècnics, que té la capacitat necessària per donar resposta a les diferents incidències i situacions d'emergència que es puguin presentar, i que gestiona immediatament l'atenció a la persona usuària.
- Servei de teleassistència: consta d'un equip mòbil d'assistència amb coneixements bàsics dels serveis socials i sanitaris, primers auxilis i petits arranjaments domèstics, que es desplaça al domicili de la persona usuària per donar resposta en cas de necessitat.